Leertafels

Tijdens een leertafel draait het om evalueren en leren. Heel kort gezegd zet je alle betrokkenen bij het onderwerp van evaluatie om de tafel en ga je bespreken wat er goed ging en wat je een volgende keer beter wilt doen. Dit kan gaan om een project, een klantcontact, een incident, een team, een bepaalde waardestroom in de organisatie, noem maar op. Omdat alle deelnemers vanuit hun eigen functie en perspectief kijken maak je gezamenlijk het plaatje compleet en leer je ook met elkaars ‘bril’ naar een situatie kijken.

Doel van een leertafel

Het doel van een leertafel is niet om terug te kijken en zeker niet om te verantwoorden. Het doel is om er beter van te worden met z’n allen. Met elkaar een gedeeld beeld te krijgen van hoe het dit keer gegaan is én een gedeeld beeld te krijgen van hoe het de volgende keer zou moeten gaan.

Wat gaat er goed?

Hierbij gaat het niet alleen om wat beter kan. Het is juist goed om met elkaar vast te stellen wat goed is gegaan en wat je wilt behouden of juist wel uit wil bouwen. En wat je je collega’s mee wilt geven die een volgende keer voor de klus staan.

Daarbij stel je met elkaar vast wat minder goed ging of misschien wel helemaal fout is gegaan. Belangrijk hierin is een open en veilige sfeer van de leertafel. Fouten die aan de leertafel besproken worden zijn cadeautjes voor het team en de organisatie. Daar liggen immers de kansen tot verbetering.

 

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”
― Thomas A. Edison

 

Ervaringen met leertafels

De positieve werking van de leertafel gaat veel verder dan het doel waarvoor we een leertafel organiseren. In de ervaring van Esther met leertafels is het volgende gebleken:

  • Bij incidenten of bij intensieve projecten/trajecten heeft een leertafel ook een functie in de nazorg voor de betrokken mensen. Door met elkaar nog eens in een rustige setting na te kunnen praten, krijgen emoties beter een plek.
  • ‘Tijdens een leertafel leer je elkaar echt kennen, de volgende keer dat ik ‘Piet’ bij een incident tref weet ik veel beter hoe hij werkt en denkt’. Tijdens de leertafels binnen de crisisbeheersing werd dit door deelnemers veel genoemd als pluspunt van de leertafel. Tijdens de leertafel heb je het namelijk niet alleen over ‘wat’ er gebeurd is, je vraagt ook door naar wat iemands afwegingen daarbij zijn geweest.
  • Het regelmatig organiseren van leertafels draagt bij aan een cultuur waarbij je met elkaar kunt evalueren en leren van ervaringen. Ook buiten de leertafels om.