Aandacht is geld

Festivaltijd

Voor de zomer (juni) was ik op het Grootste Kennisfestival van Nederland in Deventer. Het weer deed op zijn festivals mee: heerlijk zonnetje en aangename temperaturen. Op een kadeterrein stonden allerlei tenten en gebouwen waarin verschillende sprekers, maar ook zangers en entertainers het podium betraden.

Met in mijn hand een heus festival magazine met een timetable waarop stond wie je waar kon verwachten en hoe laat. Tussen de podia door leuke tentjes en zelfs foodtrucks met eten en drinken. Heerlijk sfeertje waarbij je normaal verwacht even lekker je hoofd leeg te maken en op nul te zetten… 

 

Snelle ontwikkelingen, hoge verwachtingen

Van dat laatste was alleen geen sprake. De sprekers namen ons mee in hun kennis en ideeën over onder andere de ontwikkelingen van de maatschappij, economie en technologie. De informatie was niet allemaal helemaal nieuw en werd nu vooral versterkt door de vele sprekers die hier vanuit verschillende perspectieven naar keken.

Eén gedeelde boodschap was kraakhelder: we leven in een bijzondere tijd waar de veranderingen zich sneller opvolgen dan ooit. De verwachtingen van de klant worden hierdoor hoger en hoger. Er is toch veel meer mogelijk? Dan kan bedrijf X dat toch ook? Een uitdaging voor de moderne organisatie. 

 

Informatie-overload?

Tegelijk leven we in een tijd waarin informatie volop verkrijgbaar is en pop-ups en triggers ons soms achtervolgen tot in de slaapkamer. Op elk moment kunnen we beschikken over deze informatie en ligt afleiding op de loer. Whatsapp-groepjes, e-mails, nieuws-apps, televisie, kranten en je eigen gedachten vechten met elkaar om jouw aandacht. En dan heb ik het nog niet eens over je irl-contacten (irl = in real life, de mensen met wie je (af)spreekt).

De mens leeft al een paar miljoen jaar. Pas in de afgelopen 20 jaar is de informatie en afleiding extreem toegenomen. Dat betekent wat voor onze onze hersenen die deze input moeten filteren, selecteren, sorteren, prioriteren en verwerken. De mens evolueert wel, maar niet in dit hoge tempo. We hebben nauwelijks tijd om ons aan te passen aan deze nieuwe, overvolle wereld. Een uitdaging voor de moderne mens.

 

Hoe doen ze het?

Wat is nu belangrijk? Timemanagement is passé (hier zal ik in een volgend blog meer op ingaan). Tijd valt namelijk niet te managen. Een dag heeft 24 uur wat je daar ook aan wilt doen, dat verandert niet. Ieder mens heeft ook diezelfde tijd in een dag. Maar is het je wel eens opgevallen dat de ene persoon vele malen meer gedaan krijgt in een dag dan de andere? Mij verbaast dat altijd zo van popsterren: een nieuwe plaat opnemen, touren, interviews op radio, tv en in de bladen en ‘en passant’ ook nog even een kind op de wereld zetten en grootbrengen.

Pfffff. En dan weet ik soms al niet wanneer ik de was moet doen…

Hoe doen ze dat dan? Simpelweg harder werken? Nou, laat ik je ook uit die droom helpen. De hoeveelheid informatie, keuzes en ontwikkelingen waar we nu mee te maken hebben zijn te veel om te verwerken. Hoe hard of hoe snel je ook werkt. Dat maakt het misschien juist ook wel eenvoudiger: als het nèt haalbaar is als je maar een tandje bij zet, dan is dat de makkelijke keuze. 

 

Het schaarse goed

Zo stelt ook Tony Crabbe in zijn boek ‘Nooit meer te druk‘. Hij telt de twee ontwikkelingen bij elkaar op en zegt in zijn boek hierover het volgende:

“In onze ijver voor steeds meer efficiëntie op de werkvloer, steeds meer betrokkenheid en steeds meer output zijn we vergeten dat onze hersens geen machines zijn. Hoe meer we doen, hoe minder we denken. Dat is merkwaardig, want in een informatietijdperk is het juist ons denkvermogen dat ertoe doet: de intelligentie, verbeeldingskracht en probleemoplossende vermogens van onze medewerkers. Met andere woorden, de vermogens die onze bedrijven zouden moeten stimuleren worden dag na dag verminderd door ‘meer’.

Onder de lawine van bedrijfscommunicatie en -richtlijnen kan ons dolgedraaide brein slechts heen en weer flitsen tussen talloze microtaakjes. We zijn productief maar niet creatief. Ons murw gebeukte en verwarde aandachtssysteem vertraagt het hele proces en verhindert de vooruitgang van het bedrijf.”

 

“Harnessing attention in organizations … because time is no longer our most limited resource: ATTENTION is.” 

― Tony Crabbe

 

Belangrijk is dus het managen van aandacht. Aandacht is het schaarse goed. Betekent dat ook dat we in plaats van ‘tijd is geld’ voortaan eigenlijk moeten zeggen: ‘aandacht is geld’? 

 

Stof tot nadenken

Let vandaag en morgen eens extra op waar je je aandacht aan besteedt en stel jezelf de volgende vragen:

1. kies je bewust voor waar je je aandacht aan besteedt?
2. wat leidt je aandacht af? en hoe vaak?
3. stel je kritische vragen bij de input die op je af komt?

 

Wat valt je op? Kies jij bewust waaraan je je aandacht besteedt? Wat zou je willen veranderen? Geef hieronder je reactie op dit blog.

 

Een fijne dag!
Esther

 

Volg mijn blog voor meer informatie over dit en andere thema’s die je helpen ruimte te maken voor wat belangrijk is voor jou en voor je organisatie. Meld je aan onderaan de blogpagina om blogs, inspiratie en tips rechtstreeks in je mailbox te ontvangen.

Wees maar niet bang, ik houd ook niet van spam en onder elke mail kun je je, wanneer je dat wilt, makkelijk weer uitschrijven.

De links in dit blog naar de pagina’s van bol.com zijn affiliate links. Daarvoor ontvang ik een kleine commissie. Mocht je dit niet willen dan kun je natuurlijk ook zelf naar het boek surfen. 

0
0
stem
Artikelbeoordeling

Meer lezen over: | |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x